Vývoj a historie hry
Úvodem:
Vietcong není třeba představovat. Tento vynikající počin na poli české herní scény, který vznikl v dílně ve své době celkem nového a nadějného brněnského vývojářského studia Pterodon ve spolupráci s ještě nadějnějším studiem Illusion Softworks, tedy s autory první Mafie a série Hidden and Dangerous, je známý snad všem správným příznivcům českých počítačových her. Vietcong se nejen díky své vskutku originální myšlence zpracovat válku ve Vietnamu zařadil po bok nejlepších a nejprodávanějších českých her. Díky nezávislosti studia Pterodon je tato hra doopravdy česká a nesnaží se jen napodobovat jiné válečné hry. Že hra není dělaná pouze pro finanční zisk, ale také skutečně pro hráče a to navíc se zájmem o českou herní scénu je na hře znát. Přestože hra není zcela dokonalá, tak tyto slabiny vyvažuje už zmiňovaná originální myšlenka a zpracování hry. Zkrátka, Vietcong je opravdu skvělým příkladem toho, jak má vypadat česká hra. Už do roku 2008 se prodalo přes 1 milion kopií hry!
Zajímavost: Věděli jste, že Vietcong jako první FPS střílečka obsahoval skutečně reálné zamíření zbraně?
Jak to vzniklo:
Nápad se zrodil pár let před rokem 2000. Hra z týmu Illusion Softworks – Hidden and Dangerous se stala poměrně úspěšným titulem a při jedné schůzce padl návrh na herní adaptaci Ramba. Vývojáři z Pterodonu se toho nápadu chopili a začali jej realizovat, bohužel (nebo bohudík ?) se vydavateli TakeTwo (T2) nepodařilo licenci na zpracování ramba obstarat a tak Pterodonu zbyly jen podklady a připravené materiály. Právě to usnadnilo rozhodování „co s projektem dál“ a jeden z členů Pterodonu – Zdeněk Mezihorák - zpracoval koncept stříleřky z prostředí Vietnamu. Tím mohl skutečný vývoj hry začít...
Zajímavost: Věděli jste, že vývojáři podnikli pro získání bližších informací pro svůj projekt ve spolupráci s Českou Televizí expedici do Vietnamu?
Hratelné multiplayer demo na světě:
Demo vyšlo ještě ke konci roku 2002. Po úspěchu první Mafie byl i Vietcong velmi očekávánou hrou a ihned po uvlonění MP dema na “světlo světa” se stalo dost populární. V demu byla přístupná pouze jediná mapa – Stream. Dočkalo se obliby, ale bylo v něm několik menších a pár vážnějších chyb. Na Vánoce byl vydán první patch verze 0.97 opravující některé chyby. Jenže hra se také začala stávat terčem hackerů. V demu se díky otevřenosti hry velmi rozšiřoval například skinhack – tedy nebylo problém vídat po mapě chodit hráče, kteří měli místo hlavy pařez, strom, atd. Ale obecně cheatování a ochranám proti cheatingu ve hře věnuji další článek. V únoru vychází patch 0.98 opravující především pády hry a chyby na mapě. Také částečně znemožňuje podvádění. V přípravě byl ještě další patch, nicméně nebyl vydán, protože vývoj se soustředil již pouze na plnou hru.
Zajímavost: Na mapě Stream bylo před vydáním patche 0.98 objeveno dost chyb, dokonce bylo možné lítat (ve skutečnosti chyba ve zpracování mapy).
Vietcong je GOLD:
Dnem 18.3.2003 je hra dokončena a začíná se distribuovat po světě. Na českou verzi bylo sice nutné chvíli počkat (do dubna), zato však hra vyšla již s aplikovaným patchem verze 1.01. Hra slavila úspěchy v recenzích, ovšem několik věcí jí bylo hned po vydání vytýkáno. Například - hra byla velmi náročná na hardware vybavení počítače a pozornosti neunikla ani občas slabší umělá inteligence (což byl koneckonců i problém Mafie) a několik bugů. Na grafiku se názory lišily: někomu přišlo ztvárnění džungle dostatečně věrné, ale někdo ji naopak odsuzoval. Vietcong naopak oslňoval dobrými animacemi, zpracováním zbraní, svou originalitou, dabingem s nezapomenutelnými hláškami (zavzpomínejte třeba na výcvik
) a především povedeným multiplayerem.
Zajímavost: Jednotlivé verze hry pro různé země se od sebe lišily. V anglické verzi byly stejně jako v české sprostá slova i krev, ale v americké verzi byl dabing cenzurovaný (byla nahrazena velmi vulgární slova za méně vulgární) a v německé verzi byla ještě hra krom cenzury i bez krvavých efektů!
Vietcong česky a to s patchem 1.01:
V dubnu 2003 konečně vychází i česká verze hry. Vynikající český dabing od kvalitních českých dabérů výrazně dopomohl k oblíbenosti hry v našich končinách (to stejné platí opět i o Mafii). Většina lidí byla nadšená, no objevovalo se i pár lidí stěžujících si na již známá fakta (grafické zpracování, chyby, nároky). Multiplayer se stal ještě víc oblíbenějším a známějším. Hra si získávala velkou pozornost. V patchi 1.01 byl mimojiné opraven bug, který výrazně zvyšoval náročnosti hry a také byly položeny základní ochrany proti cheatování (flyhack, skinhack). Verze 1.00 a 1.01 jsou jako jedinné rozdílné verze vzájemně kompatibilní.
Zajímavost: V těchto dvou verzích hry označovaných jako „základní“ se vyskytuje mnoho bugů a odezvy jsou celkem vysoké. Právě vysoké odezvy dopomáhají k tomu, že zabití municí, rádiem či lékárničkou je v základní verzi hry velmi běžný jev.
Nová vylepšení, ale nestabilita – patch 1.20:
Tento patch byl slibován jako 1.02, nicméně byl několikrát odložen a vydán v červnu 2003 jako verze 1.20. Přinesl mnoho zajímavých věcí, které známe i z verze 1.60 (zvýraznění hráče žádoucího o vyléčení/doplnění munice, podpora pro diváky, zahazování držené zbraně i s municí) a také základní ochranu proti cheatům (fungující především na straně serveru) s detekcí speedhacku, weaponhacku a ammohacku. Bohužel se tato verze ukázala jako velmi problémová – hra byla nestabilní a padala, anticheat byl paranoidní, odezvy špatné. Bylo nutné rychle začít pracovat na opravách, protože hráči často přecházeli zpět na základní verzi hry.
Zajímavost: V patchi 1.20 byl také zakázán oheň v multiplayeru, který prý způsoboval mnoho problémů. Bohužel jeho znovupřidání jsme se už nedočkali.
Konec vysokým odezvám, začátek cheatingu – patch 1.30:
Inovace v patchi 1.20 byly vítané, ale jeho nestabilita musela být vyřešena. Právě proto si vývojáři v Pterodonu pospíšili a už v červenci 2002 vydali patch 1.30. Byl významně vylepšen síťový kód hry – to opravilo problém s vysokými odezvami a vylepšení se dočkaly i některé mechanismy (např. anticheat, zdravotník – v MP léčí jen 75% poškozeného zdraví, při skoku nelze zamířit a střelba je nepřesná) a především byly opraveny obtěžující pády hry. Vše se zdálo být v pořádku. Jenomže komunita cheaterů nazvaná TKC (TeamKill and Cheat community), která se zajímala především o hru Vietcong, o sobě znova začala dávat vědět a v brzké době se jim podařilo prolimit ochrany enginu a začali vytvářet a používat různé hacky jako flyhack, VCHook (wallhack), weaponhack a také se navrátil skinhack. Pterodon tuto skutečnost samozřejmě zaregistroval a začal spolupracovat se skupinou UnitedAdmins (známou vývojem známých anticheat nástrojů, např. CheatingDeath) na vývoji samostatného anticheat systému do hry. Skutečný boj s cheatery začal!
Zajímavost: Po vydání patche 1.30 byl také oznámen vývoj prvního a zároveň nejvýznamějšího datadisku hry - Vietcong: Fist Alpha.
Přichází HradBa a MP-Editor – patch 1.41 (krátce po 1.40):
Jeden z nejvýznamějších patchů hry byl uvolněn v Listopadu 2003. Nový anticheat systém HradBa byl stabilní a spolu s dodatečnými ochranami v enginu hry znemožnil podvádění prakticky všemi způsoby, které se během verze 1.30 vyvinuly. Velkým mezníkem bylo také vydání slibovaného Ptero-Engine II: User MP-Editoru a s tím související příval prvních uživatelských map. I přes pár chyb byl patch velmi povedený a také se blížilo vydání datadisku Fist Alpha. Mezi další věci přidané v tomto patchi patří mechanismus proti neustálému skákání, mód T
T a podpora bindování. Samozřejmě během doby trvání verze 1.41 vycházeli průběžně i aktualizace anticheat sytému HradBa. Více se o tom zmíním v dalším článku.
Zajímavost: Patch 1.41 byl vydán pouhý týden po patchi 1.40, ve kterém bylo několik kritických chyb (menu výběru zbraně/třídy v MP se zasekávalo, také byly prvotní problémy s anticheat HradBou – např. detekce #12
.
A (téměř) všem problémům je (zatím) konec – patch 1.60:
Na přelomu ledna a února konečně přichází na svět datadisk Vietcong: Fist Alpha a s ním i patch 1.60. Hlavní revolucí tohoto patche je možnost, že hráči z originálního Vietcongu mohou hrát i s těmi, kteří hrají s datadiskem. Také jsou přístupné modely postav z datadisku. Jediné omezení bylo nepřístupnost nových zbraní z datadisku při výběru třídy. Hráči bez datadisku mohou nové zbraně pouze sbírat ze země a také nemohou hrát originální mapy přímo z datadisku. Mezi další vylepšení patří celkové přepracování anticheatu, nové příkazy a modré zvýraznění týmových pastí. Mimo jiné i vyšlo MP demo datadisku FA s mapou Bridge a Stream a s možností hrát pouze se základní třídou - ovšem na verzi 1.60! Opravdu se moc často nevidí, aby hráči z multiplayer dema mohli hrát pohromadě s hráči s plnou verzí hry!
Zajímavost: Přišla i podpora hlasové komunikace, ale ta se nedočkala příliš velkého využití (více využívanou se stala především v coop módu). Navíc je v ní podivná chyba - za určitých podmínek nefunguje, přestože je povolená.
Co nabízel nový datadisk Fist Alpha:
Vyšel společně s patchem 1.60 a jeho hlavním lákadlem byly nové zbraně, celá nová kampaň, odehrávající se před událostmi původního Vietcongu, vylepšená grafika (lepší tráva a objekty), vylepšená rychlá bitka za VC (lze mít tým) + nové mapy do bitky a multiplayeru. Pár výtek se sice našlo - hlavní směřovaly na obtížnost posledních misí (přiznám se, bylo to opravdu peklo
) a na opět vyšší nároky. No jinak proti původní hře v datadisku snad nic nechybělo a dočkal se úspěchu.
Zajímavost: V původním VC bylo nalezeno množství Easter Eggů (zvláštní, často vtipné a dobře skryté věci přidané do hry od autorů pro pobavení), ale ve Fist Alpě znám pouze jedinný. Zkuste v misi Noční hlídka po úvodním rozhovou střelit některého z CIDG třeba do nohy, rychle se schovejte do svého bunkru a podívejte se na vaši ikonu vlevo dole. Změnila se (také se změnil hlas a hlasové příkazy)!
Dobré časy - dění po zbytek roku 2004:
Vietcong zažívá své štastné období, hra je stále podporovaná vývojáři a ti už pomalu začínají pracovat na druhém dílu hry. Přesto dále poskytují aktualizace anticheatu HradBa a právě tento rok v říjnu vychází její vůbec poslední verze – HradBa 206. Zatím je všechno v pohodě.
Vyvíjí se VC2 - dění v roce 2005:
Pterodon je plně zaměstnán pracemi na druhém díle VC a tak se nedá čekat žádné období velké podpory prvního dílu. Jediná a svým způsobem taky poslední významná událost je vydaní datadisku Red Dawn, který obsahuje jednu původně vyřazenou singleplayer misi za Hawkinse a pár nových map do multiplayeru s možností režimu vc coop kampaně (sekvence map v kooperačním režimu za VC). HradBa není aktualizovaná a pomalu se zase rozvíjí podvádění. Komunita je ale trpělivá...
Zklamání a úbytky – dění v roce 2006:
Vietcong 2 byl propadák (ovšem ne vinou Pterodonu jako spíš vinou 2K) a nejspíš kvůli nedostatku času - spolupráce na projektech s Illusion Softworks se pomalu rozplývají naděje na další update HradBy či dokonce patch. Cheatování se dál rozmáhá a Vietcong opouší mnoho hráčů s ohledem na špatné vyhlídky (a zřejmě také na stáří hry, které se již projevuje). Komunita vyvíjí prvotní snahy o řešení této situace, ale použitelné řešení je stále v nedohlednu. DarkCu vyvíjí sytém CheatEye určený pro zápasy v lize ESL (Electronic Sports League).
A máme problém – rok 2007:
Dále odcházejí lidi, naštěstí v malých počtech a příchozí hráči to často dorovnávají. Cheatování se dál rozvíjí, ale s tím je většina lidí již smířena.
Brchi vydává svůj serverový nástroj SlowBob a začíná pronikat dál do tajů enginu hry. Podrobnější popis nechám na další článek. Ale kromě cheatování nastává další velmi nepříjemný problém – s příchodem systému Windows Vista hráči VC rychle zjišťují, že tak snadno si už nezahrají. HradBa 206 nemá ráda DirectX 10 ve Vistách, mnoho lidí nemůže hru vůbec spustit (bez zákázání zvuků), hra padá v kampani při zobrazení symbolu rádiové komunikace a má problémy i s novými grafickými ovladači. Komunita se snaží tento problém řešit – první nalezené řešení je nahrazení DX 10 za starší DX 9, ale to samotné řeší jen problém s HradBou. Naštěstí se znova objevuje
Brchi a vydává svůj nástroj VCVista klient, který umožňuje uživatelům Windows Vista hraní na serveru s HraBou 206. Alespoň 1 problém byl vyřešen. Pterodon také ukončuje svůj herní server a vlastně jako firma ani už neexistuje – většina členů přešla pod Illusion Softworks (projekty: Mafia 2, Moscow Rhapsody a další neoznámené a nedokončené tituly).
Zajímavost: V tomto roce jsem začal hrát hru já. Ale až do listopadu jsem hrál jen na verzi 1.01. K verzi 1.60 mě dostala mimo jiné touha zkusit MP-Editor (no jak jsem zjistil - nebylo to tak snadný, ale nevzával jsem se).
VC stále úspěšně přežívá – rok 2008:
Windows Vista se dál rozšiřuje, ale hráči Vietcongu si pro bezproblémové hraní buď instalují Windows XP, nebo používají na HradBu program VCVista. V tomto období v podstatě ani nebyl žádný důvod k hromadnému opouštění hry a naopak se mi zdá, že se do hry dostalo mnoho nových lidí. Já se v průběhu roku seznamoval s verzí 1.60 a s MP-Editorem. Vietcong stále žije.
Pár lidí ochází, objevuje se VCStarter – rok 2009:
Masivní šíření cheatování, hra stárne a lidé už nemají takový zájem. I tak je VC pořád dost hranou hrou a stále se objevují nový hráči. S příchodem Windows 7 se samozřejmě žádný problém s hrou známý z Vist nevyřešil, ale
Brchi rychle na nový Windows reaguje a vydává VCStarter – dnes nejužitečnější program pro VC. Vyřešen byl i s postupem času problém s padáním ve hře jednoho hráče a problém se spuštěním hry.
Poznámka: Já mám na roky 2008 a 2009 ve VC nejlepší vzpomínky. Je to období velkých poznání a zjistění. Škoda, že něco takovýho se už nemůže opakovat
. Také jsem byl v těchto letech ve VC nejaktivnější.
Hra stárne, další lidi odchází – roky 2010 a 2011:
Zvrátit ten fakt, že hra je již opravdu stará se samozřejmě nedá a proto odchází další a další lidi. I já sám jsem v tomto období hrál jen příležitostně. Cheating už se ani nemá jak rozvíjet, protože cheaterů je mezi hráči opravdu hodně. Denní maxima hráčů se postupně snižují a klesají - hlavně v roce 2011 nastává velký propad. Ale odchod hráčů má i jiné důvody – stárnutí samotné komunity a nízký příliv nových hráčů. Důležité je také zmínít, že na začátku roku 2011 byl spuštěn v současnosti nejaktivnější portál Vietcong komunity – www.vietcong.info a později se objevují informace o připravované aktualizaci - komunitní patch 1.70.
Komunita se stále drží – od roku 2012 až do teď:
S příchodem roku 2012 je jistý další vývoj. Kolem hry se sice drží parta lidí, ale denní maxima hráčů většinou nepřesahují 400 (na všech verzích dohromady). Vychází komunitní patch 1.20 pro VC2, ale velkého úspěchu se i přes mnohá vylepšení nedočká a multiplayer ve VC2 má navíc proti jedničce sotva čtvrtinový počet hráčů.
U VC je plně potvrzen vývoj komunitního patche 1.70, ale s postupem času se vývoj zpomaluje. Vyšel nový VCStarter řešící téměř všechny problémy a i přes zrušení pár nadějných projektů není všemu dění a pokusům o vylepšení hry konec.
Závěrem:
Na závěr svého článku bych chtěl říci, že dění kolem hry mi nikdy nebylo úplně lhostejné a dofám, že ten pocit budete mít z tohoto článku také. Snad někomu z Vás, kteří jste dočetli tento článek až sem nějaké zajímavé informace přinesl - ať už nová fakta, nebo jen malé osvětlení. Sice jsem se ke hře dostal až 4 roky po vydání, ale i přes to jsem se snažil sepsat i starší informace. Hraní Vietcongu pro mě byla vynikající zkušenost! Vietcong jako hru lze považovat za velký úspěch nejen na poli českých her s multiplayerem.VC ještě není úplně mrtev a snad vydrží ještě pár let...
Zdroje informací:
Vietcong forever!